RSS

Varför beundrar jag Soekarno?

22 Aug

3e064824ea54b8345298788e03d4970d

source picture: Istimewa (google)

Soekarno—Den berömda politikern i Indonesien

Min historiebruks berättelse är Soekarno.  Jag beundrar mycket honom. Soekarno var den indonesien första presidenten. Han var en berömd politiker i Indonesien, Sydöstasien och afrikanska region i mitten av 1940-talet och slutet av 1960-talet. Som ett indonesisk folk, måste jag veta min hemlands historia. Det tycker jag. Då är Soekarno som en av de indonesiska hjältarna.

Vem är Soekarno?

Jag läste Soekarnos historia när jag började studera på gymnasiet i Indonesien i början av 1990-talet.  I min tid måste eleverna ta den indonesiska historien som ett obligatorisk ämne. Då började jag läsa indonesisk historia, varav av Soekarnos historia. Mina källor var böcker som jag fick från min lärare och lånade från biblioteket. Men jag fick också Soekarnos berättelse från min föräldrar, far- och morbror och farföräldrar som levde i Soekarnos era. De beundrar också honom.

Det indonesiska folket tycker att Soekarno spelar en viktig roll i den indonesiska självständighethistorien. Han var ledare för den indonesiska självständighetsrörelsen motstånd den hollandska kolonialismen, samtidigt den japanska kolonialismen. Den japanska kolonialismen kom till Indonesien och de låtsasdes att hjälpa indonesisk nationalisrörelsen mot Holland. Vi ansträngde sig för att få en självständighet från den hollandska kolonialismen i många hundra år.

Den hollandska kolonialismen började kolonisera i början av 1600-talet. De kom som ett företag — Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC)—som importerade kryddor (t.ex. peppar, muskot, kanel, kryddnejlika, vanilj, m.fl.), kaffe och te från Indonesien. Men VOC var i konkurs och sedan det hollandska riket tog över Indonesien som deras kolonier i början av 1800-talet. Sedan år 1905 började den indonesiska nationalisrörelsen. Nationalisterna tyckte nu får det vara nog att det hollandska riket koloniserade Indonesien. De ökade sin kamp motstånd Holland, speciella under andra världskrigs tid (1939-1945).  De utnyttjade Japans nederlåg i kriget mot USA som ett utmärkt tillfälle för att proklamera indonesisk självständighet.

Tack vare Soekarno som hade idee om det. Indonesien blev ett självständighetsland den 17 augusti 1945. Soekarno var inte rädd om när det hollandska riket satte honom i fangelse på den avlägsna ön i många år. Han brydde sig verkligen sin kamp. Holland tyckte inte Soekarnos nationalissrörelse. Holland ansag Soekarno som en farlig man för den hollandska kolonialismen i Indonesien.

Soekarno blev den första indonesiskpresidenten. Han hade en dröm om Indonesien blev ett oberoende land för evigt. Kolonialismen och imperialismen kränkte de mänskliga rättigheterna.  Då initierade han en konferense som hette den asiatiska och afrikanska konferensen som skedd i Bandung i Indonesien den 18-24 april 1955. Konferens mål var för att motsätta kolonialismen i världen. 29 länder från Asien och Afrika deltog i den här konferensen. Den asiatiska-afrikanska konferensen ledde till the Non-Aligment Movement/NAM (den alliansfria rörelsen).  NAM grundades i Belgrade i Serbien år 1961. Soekarno var en av grundare den här rörelsen. De andra var Jawaharlal Nehru (den första indiskstatsminister), Gamal Abdul Nasser (den andra egyptenspresidenten),  Kwame Nkrumah (den första ghanaspresidenten) och Josip Broz Tito (Jugoslaviens president). NAMs allians var en neutral rörelse för att skydda de här länderna som inte deltog i det kalla kriget.

På grund av Soekarno har Indonesien en högt ansedd i världenspolitik. Han grundades Republiken Indonesien. Vidare var det han som bakom ideen om Pancasila som blev en nationell ideologi. Han var  född den 6 juni 1901 i Surabaya, Öst Java och han dog den 21 juni 1970 i Jakarta. Han var en arkitek. Hans verk blev de typiska indonesiskmonumenten. De finns kvar i Indonesien.

Tutut Handayani

Historia 1b – HT 2015

 
Leave a comment

Posted by on 2016/08/22 in Tentang Indonesia

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

 
Ailtje Ni Diomasaigh

Ramblings of an Indonesian Woman

Cerita4Musim♡

{ Every once in a while, in an ordinary life, love gives us a fairytale.....}

Cha in Hate 'n Love

Because life is about hate and love

Tio

Just wanna share my experience

