RSS

Wawancara Imajiner dengan Fröken Julie

08 Mar

Note:

Fröken Julie adalah pertunjukan teater ternama karya August Strindberg, sastrawan ternama asal Swedia. Seusai saya membaca novelnya (romanen dalam bahasa Swedia, red), saya jatuh hati dengan tokoh Fröken Julie. Sebelumnya, saya pernah membaca kisah ini dalam versi bahasa Inggris, namun ada rasa yang berbeda ketika membacanya kembali dalam bahasa asli sang sastrawan, yakni bahasa Swedia.

Setahun lalu, dalam kursus bahasa Swedia yang saya tekuni, ada sebuah tugas untuk membuat reportase imajiner. Saya pilih Fröken Julie sebagai narasumber saya dan berharap bisa bertemu dan wawancara langsung dengannya.

——

What I do  if I meet Fröken Julie, one of the main character at Fröken Julie’s novel by August Strindberg. As a journalist or writer who loves a classic novel, I have a dream to meet Fröken Julie and will interview her. Of course, August Strindberg too🙂 If  we talk about a fantasy or imaginary interview.

This is my imaginary interview with her. I should write a reportage about her when I took a Swedish course last year. Please enjoy and I am sorry, if the article is not still perfect (especially in grammar).

Thank you🙂

————————-

Fröken Julie : en svensk berömd dramadröttning

images

source: google

Det är klockan 7 på fredagskväll. Jag står i marmorfoajén på Stockholms Kungliga Dramatiska Teatern (Dramaten). Marmorfoajén värmer gott. Jag ska träffa Fröken Julie. Hon är en av de viktigaste karaktärna i Fröken Julies pjäs av August Strindberg. Mina ögon är upptagna att beundra interiör av den vackra teatern som är byggd 1788 av Gustav III. Där står byster och skulpturer av berömda skådespelare från 1700-talet och framåt. Centralt placerad är Gustaf Cederströms målning, där Gustav III lyckönskar skådespelerskan och hovsångerskan Elisabeth Olin (1740–1828) på Gripsholmsteaterns scen. I marmorfoajén representeras flera av dåtidens främsta och mest kända konstnärer.

Det dröjer en halv timme att vänta Fröken Julie eftersom hon är upptagen att sminka och klä på sig. Plötsligt får min höger axel klappa av någon. Fröken Julie har redan stått bakom mig. Hennes leende är söt och hennes ögon är lika blåa som safir. Hennes klädstil är enkel som speglar sin ’pojflicka’ personlighet. När jag står mitt emot henne, kan jag känna att hon är en nervös kvinna. Jag tror att hon bara låtsas att vara en stark kvinna. Jag frågar om hennes barndom som mycket påverkar sin karaktär och sitt beteende.

— Vet du? Det är svårt att vara en greves dötter. Jag kan inte göra vad som helst. Mina föräldrar kontrollerar altid mitt beteende och jag måste göra vad de vill. Min mamma vill att jag ska uppfostras till ett naturbarn och lära mig allt som en gosse får lära. Det är varför jag ska bevisa att en kvinna är lika bra som en man. Jag är klädd som en pojke och får lära mig sköta hästar och gå på jakt. Min mor brukar alltid säga att kvinnorna får göra männens arbete och männen på gården ska göra kvinnors arbete. Hon bryr inte sig om folk skrattar åt oss. Min mor är besatt med kvinnans frihet- och jämlikhet.

Fröken Julie tar ett andetag och viskar att hennes mor inte tror om äktenskapet. Julies mor gifter aldrig sig med Julies far. Fröken Julie får veta att hennes mor aldrig önskar att föda henne. Julies far är en greve och har ett stort vackert slott och har några tjänstefolk. Han stödjer aldrig om kvinnors jämställdhet så att hans ’sambo’ känner deprimerad och otrogen mot honom. Vidare berättar Fröken Julie om hennes pappa får veta Julies mors förräderi. Han blir rasande på Julies mor. Då börjar Julies mor lära sin dotter att hata sin make och männen. På annat sätt uppfostrar Julies far sin dotter att hata kvinnor eftersom han hatar sin sambo. Det menar Julies mor.

– Jag växer upp som ett förvirrad barn. Jag tror att jag är hälften kvinna och hälften man. Jag älskar mina föräldrar men de har gjort mig så här. Vem bär skulden till det? Min far, min mor eller jag själv? Jag vet inte. Jag lovar till min mor att aldrig bli en mans slavinna.

– Det är anledning att du bryter din förlovning, eller hur? frågar jag.

– Ja, det är jag eftersom jag blev trött på honom. Jag vill min fästman ska bli min slav men han vill inte, svarar Fröken Julie.

Plötsligt är Fröken Julie tyst och torkar en lite tårar som rinner ner sin kinder med en vit näsduk. Det är fin och silkeslen. Jag frågar henne att gå på Paulikafét och bjuda fika där. Paulikafét är en restaurang som ligger inuti Dramaten och nås via stora entrén. Vi går dit. Efter vi beställer mat, fortsätter hon sin berättelse. Jag undrar varför hon är gudtrogen. Hon är inte medveten om Jean att utnyttjas henne. Jean är betjänt som arbetar i Julies slott.

– Jag har ingen aning varför jag kan utnyttjas av Jean. Det är hemskt och pinsamt. Jag påstår att Jean är en man som är bra med ord.Han är en elak människan. Han gillar att leka med kvinnors känslor. Han låtsas älska mig och Kristin. Kristin är min kokerska. Men han älskar bara mina pengar. Det är grymt om han vill förverkliga sin dröm att lura andra.

– Men, du är beredd att fly till Schweizmed honom och stjäler dina pappas pengar, eller hur? frågar jag.

Fröken Julie börjar gråta. Hon verkar mycket ledsen över. Hon kommer ihåg sin lilla fågel, Serine. Jean dödar Serine eftersom han inte tycker om Julie tar med sig sin fågel. Serine är som Julies bästa kompis.

– Jag tror varför Jean kan lura mig eftersom jag bara suger uppmärksamhet och kärlek. Eller jag gillar att leka med eld på grund av jag vågar ta risk. Jag vill alltid bevisa lika bra som en pojke i hela mitt liv. Men, jag måste tänka efter först. Jag måste tänka efter först, säger hon hela tiden.

Hennes silk näsduk är skrynklig och börjar blöt. Hon viskar att hon kommer ihåg sin pappa som hon älskar och hata. Hon känner hemskt att göra elak mot sin pappa. Hon säger att hon ska vara tacksam eftersom greven vill uppfostra henne. Julie börjar förstå vad som händer i hennes liv. Hon förstår sin fars sorg.

Hon ber om ursäkt att gå hem. Vårt samtal dröjer nästan två timmar. Klockan är halv tio på kvällen. Restaurangen börjar tomma. Innan Fröken Julie går bort, viskar hon om vi inte är lätt att lita på andra.

– Tänk efter först! Alltid tänk efter först! betonar hon.

Jag kan fortfarande lukta Fröken Julies parfym. Hennes doft luktar gott. Det är en dyr doft. Men Fröken Julies liv luktar inte gott som hennes parfym. Ett beklagande kommer alltid för sent. Men Fröken Julie inser sitt misstag. Hon försöker förbättra sitt förhållande med sin far. Hon vill gå vidare och förbättra sitt beteende att vara en klok kvinna. Jag går bort Dramaten. Livet är lika som ett drama. Men vi bör inte vara som en dramadröttning när vårt liv inte mår bra. Tänk bara en ljus sida av livet!

Tutut Handayani

 

 

 
2 Comments

Posted by on 2016/03/08 in Me and Sweden, My Personal Life

 

Tags:

2 responses to “Wawancara Imajiner dengan Fröken Julie

  1. winnymarlina

    2016/03/11 at 2:25 pm

    kak salut ama kak yg belajar bahasa swedia

     
    • tutut25

      2016/03/11 at 5:01 pm

      Terima kasih yaaa udah mampir ke sini🙂

      Yaa..begitu deh….keriting sampai rambut saya mb Winny…padahal sih emang udah keriting hehehe

       

Leave a Reply

 
Ailtje Ni Diomasaigh

Ramblings of an Indonesian Woman

Cerita4Musim♡

{ Every once in a while, in an ordinary life, love gives us a fairytale.....}

Cha in Hate 'n Love

Because life is about hate and love

Tio

Just wanna share my experience

