RSS

Sammanfattningen om Mistluren av Ray Bradbury

01 Apr

Note :

I love this story so much. Part of my Swedish lesson. Mistluren or The Fog Horne by Ray Bradbury.

by tutut 2014

———————————————————-

source : google

source : google

Mistluren av Ray Bradbury handlar om två personer som heter Johnny och Mc Dunn som har arbetat tillsammans på  en avlägsen fyr. Johnny är som berättar och en nyanställ som har arbetat tre månader i fyren. Mc Dunn är Johnnys chef som har jobbat i fyren fler än tre år. Han är fyrmästare och har bra målföre. De jobbar i natten att se till mistluren i tornets långa strupe som ska fungera på rätt sätt. Mistluren i fyrtornet blåser alltid varje femtonde sekund att skydda fartyg fartyg från klippor.

Mistlurens röst drar uppmärksamheten av ett havsmonster. Det här monstret är ett gammalt djur som är nån sorts dinosaurus som har ett stort huvud, mörkt till färgen, med enorma ögon och sedan en hals. Huvudet reser sig fulla tolv meter över vattnet på en smal och vacker svart hals. Monsterskroppen glider upp från underjorden som en liten ö av svart korall och snäckor och kräftor.  Monstret har en kort svans och har en längd cirka 28 eller 30 meter  från huvud till svansspets. Det är tredje gången att monstret har besökt fyren. Monstret har kommit simma mot fyrtornet när himlen är mörkt och dimman kommer i kvällen. Det är samma kväll än de två tidigare åren. Monstret är fötjust i mistlurens röst som låter precis med monsters röst när monstret ropar. Monstret tror att mistluren är en av hans släktingar som han inte kan träffa i hundratals år. Monstret är lycklig över och kommer rusande mot fyren när mistluren blåser.

source : google

source : google

När Mc Dunn stänger av mistluren, blir monstret arg på fyrtornet. Monstret undrar varför mistluren inte vilja ha ’prata’ med honom igen. Han skriker i ilskan på fyrtornet och sedan förstör fyren. Han känner sig jätte ledsen över den situationen eftersom mistluren inte ropar igen. Monstret tror att ’hans släkt’ är borta. Det betyder att monstret ska vara ensam igen.  Monstret går bort från fyren i sorgen och simmar tillbaka i djupen av havet.

Johnny och Mc Dunn är överleva från den situationen. Räddarna kommer ut för att gräva fram dem ur stenhögen över källaren i nästa eftermiddag när solen lyser het och gul. Johnny får ett nytt jobb i en liten stad och är gift och bor i ett litet skönt varmt hus.  Men Mc Dunn jobbar fortfarande som fyrvaktare efter han bygger en ny modern fyr av armerad betong.

Monstret kommer aldrig tillbaka till en ny fyr och kommer inte rusande mot mistluren. Mc Dunn inser att monstret ännu är i djupen av havet att vänta i en million år. Monstret väntar ’sina släktingar’ i djupsen av havet.

Jag tycker att berättelsen inte är en skräckhistoria. Varför? Jag känner inte sig rädd för det när jag läser den här historien. Jag är ledsen över eftersom jag kan förstå vad monstret känner sig i sorgen. Jag kan förstå när monstret blir arg på fyrtornet när mistluren inte ropar igen.  Jag kan förstå om monsters känslor. Monstret är ensam i hundratals år. Jag ska känna på samma sätt om jag bor ensam och lång borta från mina familjer. Jag ska känna sig hemlängtan med vad som jag älskar.

Berättelsen är full av metaforer att beskriva om ensamheten. Enligt berättaren är att någon alltid väntar på någon som aldrig kommer hem. Vidare berättar han att det alltid finns det några som älskar nånting mer än det andra älskar dem. Senare efter en tid vill man förstöra det där som man älskar, så att det inte längre ska kunna göra en nåt ont.

Berättaren vill beskriva Mc Dunn som en person som tror på Gud eller åtminstone en högre makt. Han tycker att det finns ’en högre makt’ som reglerar och hanterar vad som kommer hända på jorden nu och i framtiden.  Jag tror att Mc Dunn beskriver som en person inte är rädd för att vara ensam. Mc Dunn känner sig nöjd med sin ensamhet. Han beskriver att arbeta på en avslägen fyren som ’ett ensam liv’. Det tomma havets gåtor beskrivers som livs gåtor. Människor kan aldrig veta vad som kommer att hända i framtiden. Livet är full av hemligheter. Mc Dunn vill säga att mannen bara litar på Gud om vad som kommer att hända i framtiden.

Jag håller med Mc Dunn eftersom jag också tror på Gud. Gud är ’chefen’ att reglera och hantera vad som kommer att hända i hela mitt liv, vad som kommer att hända på jorden, inkludera är människor, djuren och växter i tidigare åren, nu och i framtiden. Jag tror att Gud bara vet som vad händer inuti på jorden. Vidare anser jag att mannen ska vara ensam i livet och tar ansvar själv sitt liv. När mannen dör, ligger mannen ensam inuti jorden och känner sig ensam och ledsna. Vi väntar bara att kunna träffa igen med någon som vi älskar. Det betyder att njuta varje sekund i vårt liv innan alla är borta. Det tror jag.

copyright by tututhandayani, 2014 @@@

 
Leave a comment

Posted by on 2014/04/01 in Cerita Saya, Me and Sweden

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
Ailtje Ni Diomasaigh

Ramblings of an Indonesian Woman

Cerita4Musim♡

{ Every once in a while, in an ordinary life, love gives us a fairytale.....}

Cha in Hate 'n Love

Because life is about hate and love

Tio

Just wanna share my experience

