RSS

Min historia som språkanvändare

01 Apr
source: google

source: google

 

Det är inte lätt att lära sig ett nytt språk. Men man måste anstränga sig själv att studera det. Språket är en viktig faktor att klara sig i nytt landet som har olika kulturer. Varför? Man behöver det språket när man umgås med lokalbefolkningen och gör sina dagliga aktiviteter där. Man vill inte känna sig isolerat.

Den 7 juli 2011 kom jag till Sverige. Jag kommer från Indonesian och mitt modersmål är indonesiska. Även om jag kan prata engelska och den svenskarna förstår engelska valdiga bra, har jag bestämt att använda svenska som mitt dagliga aktiviteter. Jag måste kunna behärska det språk, om jag ska få ett bra job och liv i framtiden. Så anmälde jag en svenska kurs i Sundbyberg kommunen i september 2011.

En av fördelarna att vara invandrare som har fått uppehållstillstånd och person nummer i Sverige, kan jag studera svenska kostnadsfri i kommunen. Men jag mäste plugga hård eftersom jag måste respektera någon som betällar en skatt. Regeringen finansierar sina folk av skatter. Då startade jag att studera svenska på Svenska För Invandrare (SFI) från introduktion, C och D nivåer. Vidare har jag studerat svenska som andraspråk på Sundbyberg Vuxenutbilding. Nu studerar jag på svenska som andraspråk 1 efter svenska som andraspråk grundnivå.

Förstå gången var jag förvirra att förstå svenska, speciell med svensk uttal och betoningen (lång-kort). Flera gånger är jag fel att uttala och betona ett ord.  Det är viktigt att stava med rätt betoningen eftersom två orden kanske låter liknande, men de kan ha  olika betydelser.  Till exempel är två orden mellan glas och glass. På engelska är den glasen som betyder glass, men den glassen betyder ice cream på svenska.

source : google

source : google

Jag måste tänka hur man uttalar det svensk bokstäver också.  Det är svårt att lära sig uttala Å, Ä, Ö, Y och J.  Det svensk bokstäver låter som en sång. När jag lär mig att uttala, är jag som låtsås att sjunga. Jag tittar mig själv på spegel. Det ser ut konstigt när jag rör min mun som gör en gymnastiksmun. Men jag måste vänja mig själv vid det.

Men det viktigaste är att bygga mitt självförtroende att våga tala svenska. Jag är så lykliga för att jag har fler svensk vänner som har bott narmare min lägenhet.  Mina kompisar är sju små barn mellan 4 till 9 år gammal. När jag umgås med dem, tänker jag inte mycket om rätt eller fel. Jag kan få fler nya svensk ord, verb och lär mig om hörförståelse. Det är samma sak när jag vänjer mig vid plugga svenska av tittar på svensk tv-kanal, lyssnar på svensk radio och läser en svensk tidning eller en svensk roman. Åtminstone kan jag öva mer svenska.

Vidare tänker jag hur man lär sig om svensk grammatik. Jag gillar att skriva en artikel. Då är det viktigt att lära hur man skriver med rätt svensk grammatik. Nu fattar jag om jag ska vänjer mig vid svensk grammatik. Jag tänker inte om engelsk grammatik på ett tag eftersom jag inte vill känna förvirrad. Jag köpte en svensk grammatik bok och ordbok på svenska. Trots att jag har haft en svensk grammatik bok på engelska och en svensk-engelsk ordbok, har jag vågat mer att använda den grammatik och ordboken på svenska.

Jag är stolt över mig själv när jag tänker mig själv som svensk språkanvändare. Nu förstår jag mer det svensk språket. Men det viktigast är att jag har ett bra självförtroende att använda svenska på mina dagliga aktiviteter.

Om man ska få ett bra liv i ett land var de har bott idag, måste man behärska det landetsspråket.   Språket är som ett fönstret mot världen.  Det viktigast verktigt att känna tröst att umgås och klara sig med lokalsamhället. Det tycker jag.

 
Leave a comment

Posted by on 2014/04/01 in Cerita Saya, Me and Sweden

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
Ailtje Ni Diomasaigh

Ramblings of an Indonesian Woman

Cerita4Musim♡

{ Every once in a while, in an ordinary life, love gives us a fairytale.....}

Cha in Hate 'n Love

Because life is about hate and love

Tio

Just wanna share my experience

